بیماری عشق !‌!!
 
هوالعلیم
سلام
درد عاشق را دوایی بهتر از معشوق نیست          شربت بیماری فرهاد را شیرین کنید
یک روز یکی از دوستانم می گفت که عشق یک نوع بیماریه.من اون روز زیاد از این حرف خوشم نیومد. آخه اعتقاد دارم که آدم همیشه نباید بر اساس برنامه ریزی و حساب و کتاب عمل کنه . هر چند که هنوز هم به ماهیت معنوی عشق اعتقاد دارم ولی امروز می خوام از یک دید دیگه به عشق نگاه کنم . در فرهنگ ما با اون شعرا و عرفای بزرگ، عشق یک اتفاق !‌ مقدسیه ولی من می خوام ماهیت روان آسیب شناختی اونو از دید خودم بررسی کنم ؛ هر چند احتمال می دم که با استقبال شما روبرو نشه.
به نظر می رسه که بیماری عشق !‌ یک نوع وسواس فکری باشه که می تونه به اضطراب ، افسردگی  و وابستگی منجر بشه . از نظر علمی" وسواس فکری (obsession) ، یک فکر ، احساس ، عقیده یا حس مزاحم و تکرار شونده است که باعث افزایش اضطراب می شود .(کاپلان و سادوک،ترجمه پورافکاری).
در عشق هم ، فرد عاشق از این نظر که دائم به معشوق فکر می کند و این فکر تکرار شونده است و گاهی باعث اضطراب می شود با وسواس شباهت دارد ولی تفاوتشان در این است که این فکر نه تنها آزار دهنده نیست بلکه ممکن است حتی لذت بخش هم باشه .فرد عاشق با تداوم فکر کردن به معشوق باعث می شود که اونو به خودش نزدیک احساس کنه و به معشوق وابسته بشه و گاهی این وابستگی اونقدر شدید می شه که فکر می کنه بدون اون نمی تونه زندگی کنه و از این جهت شاید به یک فرد معتاد شبیه باشه . همچنین در حین فکر کردن گاهی اضطرابی را تجربه می کنه که این اضطراب با نزدیک شدن به زمان دیدار معشوق و دیدن اون  به حداکثر خودش می رسه که به نظر من یکی از علائم عشق همون جلوه های جسمانی اونه (مثل : افزایش ضربان قلب ، تعرق ، احساس دلشوره ، ناراحتی های دستگاه  گوارش و....). خود این اضطراب اگر از یک حدی بیشتر بشه ، می تونه باعث بعضی بیماریهای جسمانی بشه که ریشه ی اونا روانیه(عشق).
از طرفی ممکنه فرد عاشق بر اثر ناکامی های (واقعی یا خیالی) و مسائلی و مشکلاتی که پیش می یات ، دچار افسردگی (یا اختلال سازگاری) بشه و علائمی مثل : کم اشتهایی یا پر اشتهایی ، کم خوابی یا پر خوابی ، اشکال در حافظه و تمرکز ، بی انگیزگی و عدم لذت ، بی انرژی بودن و حتی عزت نفس پائین و ... از خودش نشون بده.
اینا به نظر من اختلالاتی است که ممکنه برای یک فرد عاشق پیش بیات و موجب اختلال در عملکرد اون بشه.البته عشق می تونه باعث تحولات مثبتی در فرد هم بشه که بیشتر اخلاقی و معنویه؛ با همه ی این حرفا یک ضرب المثله که می گه :
«عشق آرامش می آورد و شهوت طوفان مهیب است.»


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد